Thursday, May 13, 2010

pEnGajaRan DarIPadA Al FatiHah..

Assalamualaikum buat rakan-rakan yang dikasihi kerana Allah.
Amma ba’d.

Sebagai umat Islam, menjadi kewajipan bagi kita untuk menunaikan solat fardhu lima kali sehari bermula dengan subuh, zohor, asar, maghrib dan berakhir dengan isya’. Jika kita jumlahkan semua rakaat dalam sembahyang maka jumlahnya menjadi 17 rakaat semuanya. Hal ini juga bermaksud, dalam sehari, sekurang-kurangnya kita membaca al fatihah sebanyak 17 kali. Jika ditambah dengan bilangan solat sunat, witir,dan bacaan dalam majlis-majlis keilmuan, maka bertambah banyaklah al fatihah kita baca dalam sehari.
Sebenarnya banyak pengajaran yang boleh kita ambil daripada surah yang pertama dalam al quran ini. Saya ada satu analogi yang menarik untuk diceritakan. Katakanlah kita hendak minta bantuan daripada wakil rakyat, apakah benda yang akan kita buat semasa berjumpa dengan beliau? Saya memikirkan bahawa kita tidak akan terus meminta bantuan yang kita perlukan tetapi kita akan bermula dengan bunga-bunga pujian. Contohnya:

“ Assalamualaikum YB, sibuk la ni no. YB sihat ka?” kita
“Waalaikumsalam, alhamdulillah saya sihat. Memang sibuk la ni” wakil rakyat
“Dengaq cerita, baru-baru ni YB dah dapat pangkat Dato’ Seri, sultan negeri  isketam batu yang bagi. Tahniah la YB no. Memang YB layakla dapat pangkat Dato’ Seri ni sebab saya tengok YB la wakil rakyat yang paling gigih berkhidmat untuk orang kawasan YB ni. YB tak macam YB-YB lain. Depa pandai cakap saja tapi tak pandai buat.” Kita
“tak dak apa aih.Saya besa-besa saja.Kita kena pegang pada amanah la sebab benda ni tuhan nak tanya nanti.” YB
“Macam ni YB. Saya mai ni sebab nak minta bantuan. Anak saya yang nombor dua tu nak masuk Universiti Kampung Pandan dan la ni kantung saya tengah kering ni.” Kita

Begitulah rasanya keadaan kita kalau nak minta bantuan. Sekarang mari kita renungi surah al fatihah.

Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.(1)Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan Yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam(2)Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.(3)Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari Akhirat).(4)Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah, dan kepada Engkaulah sahaja Kami memohon pertolongan.(5)Tunjukilah Kami jalan Yang lurus.(6)Iaitu jalan orang-orang YangEngkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang Yang Engkau telah murkai, dan bukan pula (jalan) orang-orang Yang sesat.(7)
<1:1-7>

Jika kita renungi surah al fatihah kita akan dapati bahawa bermula dengan ayat pertama sehinggalah ayat yang keempat kita memuji Allah. Namun pada ayat keempat juga, kita mula memohon bantuan Allah. Sewaktu sembahyang, sangat rugi jika kita tidak memohon sesuatu kepada Allah. Sepatutnya semasa membaca ayat keempat ini sangat wajarlah kita memohon kepada Allah agar kita diberi kekuatan, keyakinan, serta kemurahan rezeki hidup di dunia dan akhirat. Al fatihah mengajar kita bahawa jika kita berhajat sesuatu kepada orang yang memiliki hajat kita, ada cara yang halus untuk kita mendapatkannya sekaligus cara ini dapat meningkatkan hubungan kita dengan orang tersebut. Cuba bayangkan kalau kita berjumpa dengan wakil rakyat tadi tanpa memberi salam kita terus meminta bantuan dariapada beliau. Saya tidak pasti apakah kita akan dapat bantuan yang kita pinta tadi. Sebenarnya dalam hidup kita banyak perkara yang boleh kita aplikasikan daripada al quran namun dek kerana kelalaian kita terhadap al quran, kita seolah-olah tiada panduan. Maka menjadi suatu keharusan kita bagi membongkar rahsia-rahsia dalam al quran agar hidup kita sentiasa di atas landasan yang diredhai Allah. Rasulullah SAW bersabda:

“Aku tinggalkan kamu dua perkara yang kamu tidak akan sesat selama-lamanya selama mana kamu mengikuti kedua-duanya.Al quran dan As sunnah”

Semoga kita semua mendapat mafaat daripada surah al fatihah.

4 comments:

puteribonda said...

salam ziarah

masa tu ader dgr talk dr seorang ustaz ni
deyr ader share ttg ayat ke2 dlm surah fatihah tu..

Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan Yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam (2)

according to him, kalau ikut terjemahan, al-'alamin tu bermaksud sekalian alam
tp, in other words
kiter boleh gak translate al-'alamin kpd alam-alam (jama')

so, biler renung2 balek ayat 2 dlm surah fatihah ni..
sbenarnyer, ayat ini adlh ayat yg sgt2lah agung dan sgt2lah hebat

sbb apa?

sbb dr ayat ni, Allah menunjukkn kpd kita semua bhw Allahlah yg berkuasa ke atas alam bintang, alam semut, alam kucing, alam pokok, alam manusia, alam beg, alam matahari, alam kuman dan sebagainya.
alam ini bukanlah sekadar alam jin dan manusia shj.
alam ini sbenarnyer lebih drpd itu
sedarkah kita tentang hakikat itu?

subhanallah.
tataula dpt pointnyer ke tak.
tp just wanna share about that thing..
moga2 ada manfaat untuk renungn bersama..
wallahualam.

mahirah said...

bes2!

to nisah : aah la..btol2

wafiy said...

menarik contoh YB..huhuh

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

to hanisah n mahirah:tq sudi melawat blog jarang2 sekali update.btw, to hanisah, pergi Uni mane?
to wafiy: sekrg stdy usim kat KL kan??dtg la lawat intec..ana 25/6 ni abis dah..