Monday, May 17, 2010

DesTInasI PiLiHan hAti....

Alhamdulillah, segala puji bagi Allah tuhan yang telah menganugerahkan segala kurniaan buat hamba-hamba Nya. Tiada nikmat yang lebih agung melainkan nikmat Iman dan Islam kerana tanpa dua nikmat ini, harta selaut emas pun tidak berguna kerana kesudahan yang baik hanyalah bagi orang yang beriman dan beramal soleh. Maka, saya menyeru diri saya yang kerdil dan sahabat-sahabat sekalian agar bertaqwalah kepada Allah dan takutlah akan azab Nya yang maha pedih.
Amma ba’d.

Saya sebenarnya berasa sangat gembira memandangkan saya akan menamatkan pengajian saya di INTEC bulan depan. Setelah dua tahun di sini, banyak benda yang saya dapat (insya Allah nanti saya akan buat life’s summary in intec). Entri kali ini, saya akan menceritakan destinasi saya dalam masa tiga bulan lagi, Amerika Syarikat insyaAllah. Alhamdulillah pada hujung tahun lepas saya telah memohon 3 universiti yang kesemuanya adalah pilihan hati dan pada bulan April dan Mei ini, saya telah mendapat tawaran untuk ketiga-tiga universiti tersebut. Setelah membuat pertimbangan dengan mengambil kira pelbagai aspek, maka saya telah mengambil keputusan untuk pergi ke salah satu daripada universiti tersebut. Universiti-universiti tersebut adalah:
                                                                  Michigan State University

-Dekat dengan East Lansing airport
-Universiti yang besar (state universiti)
-Peruntukan untuk penyelidikan daripada kerajaan US $1.6 billionUSD setahun
-Mudah mencari makanan halal.
-Dekat dengan Chicago (bandar jalan-jalan)
-Elaun kadar C
                                                           Rochester Institute of Technology
-Terletak dalam negeri New York
-Dekat dengan Niagara Falls
-Elaun kadar B
-Persekitaran yang menggalakkan untuk belajar (evergreen)
-Ramai pelajar Melayu
-Boleh menghabiskan degree dalam dua tahun

                                                        State University of New York, Buffalo
-Terletak dalam negeri New York
-Dekat dengan Niagara Falls
-Elaun kadar B
-Universiti yang agak besar
-Dekat dengan pantai

Kesimpulan yang saya boleh buat adalah, ke mana saya pergi, saya memohon agar saya sentiasa diberi petunjuk oleh Allah. Pentingnya hidayah Allah kepada saya kerana tanpanya, saya akan hanyut dan sesat terutama apabila berada jauh dari persekitaran Islami seperti di Malaysia. Mengapa saya memilih universiti itu?biarlah ia menjadi rahsia diantara saya dan Allah.

4 comments:

Unknown said...

subhanallah...moga Allah tunjukkan yg terbaik.Gudluck bro!

Syed M. said...

UB.
haha

Akmal Hayat said...

mana yg hg pilih??

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

to iqbaL:tq
to alip:sorry
to akmal:insya Allah pikiaq pi pikiaq mai aku pi yang second tu, Rochester institute of technology..