Wednesday, January 11, 2012

Apabila Bukan Ahlinya Berbicara...

Nabi Muhammad SAW bersabda:

“Akan datang kepada manusia di akhir-akhir zaman di ambang kemunculan dajjal itu tahun-tahun yang menipu.Pendusta akan dianggap benar, dan orang yang berkata benar akan dianggap sebagai pendusta. Pengkhianat akan dipercayai, dan pada masa itu orang-orang yang benar akan dikhianati. Dan pada masa itu juga akan berkata golongan Ar Ruwaibidhah. Siapakah golongan Ar Ruwaibidhah itu, para sahabat bertanya. Baginda Sollallahua’laihiwassalam menjawab: orang yang bodoh bercakap tentang urusan orang ramai” (Riwayat Imam Ahmad)

Hadith di atas saya naqalkan daripada apa yang dibacakan oleh Ustaz Hasrizal sendiri. Saya suka pada bahagian akhir hadith ini “Orang yang bodoh bercakap tentang urusan orang ramai”. Saya tidak cuba mentafsir hadith ini kerana saya bukan ahli hadith Cuma apabila terdengar hadith ini saya memikirkan tentang keadaan zaman sekarang. Pada hari ini ramai orang cuba bercakap tentang sesuatu perkara yang dia bukan ahli tentangnya. Contoh mudah saya boleh bagi, seorang perempuan yang tidak pandai main bola, hanya meminati pasukan tertentu cuba mengkritik pemain itu tidak pandai ambil free kick, pemain itu tidak pandai ambil penalty kick,pemain itu tidak tahu passing dan sebagainya. Lagaknya kalah pemain yang dikritiknya tetapi pada hakikatnya dia hanyalah seorang kaki bangku.

Contoh lain yang saya boleh bagi adalah, kita baca berita tertentu di akhbar tentang seseorang melakukan jenayah. Hanya dengan secebis berita yang kita baca, kita sudah melampau dalam membuat kesimpulan mengatakan penjenayah itu bersalah dan memang patut dihukum dengan hukuman yang berat. Untuk mendalami contoh ini, berita yang biasa kita dengar; seorang lelaki ditangkap kerana mencuri makanan di sebuah pasaraya yang berjumlah RM300. Lelaki itu dikenakan penjara selama enam bulan.
Lalu kita yang membacanya terus membuat kesimpulan:

“padan muka.itulah jahat sangat, apa kejadah makanan pun nak curi. Tak tahu ke makanan yang dia makan itu haram, nanti jadi darah daging.lepas tu bagi pulak anak bini makan.haih, tak tahulah apa nak jadi masyarakat sekarang”

Terlalu mudah kita menohmah orang berdasarkan secebis berita yang kita baca. Padahal, mungkin lelaki tersebut terdesak untuk memberi anak dan isteri makan kerana dia baru sahaja di buang kerja. Hendak minta tolong kepada jiran tetangga, masing-masing pun ada perkara yang perlu diuruskan. Ini mungkin berlaku dalam konteks masyarakat setempat.
Bagaimana kamu memandang diri kamu

Dalam konteks organisasi atau pertubuhan tertentu, kadang-kadang ‘orang luar’ organisasi atau pertubuhan tersebut cuba menjadi hero berbicara mengenai konflik dalaman pertubuhan tersebut seolah-olah dia tahu segalanya apa yang terjadi. Inilah yang terjadi dalam masyarakat Malaysia yang saya lihat sekarang. Ia bukan gejala yang sihat dan merupakan petunjuk bagaimana masyarakat kita lebih suka menjaga tepi kain orang berbanding jaga hal-hal sendiri. Kalau hal itu menyalahi syariat, boleh la ditegur dan dinasihati tetapi kalau ia hanya melibatkan salah faham atau masalah teknikal, maka tidak perlu ‘orang luar’ sibuk condemn atau nak mengkritiknya. Sekadar pandangan.
Wallahua’lam

P/S: Insya Allah pada 3-4 Mac nanti MySA (Malaysian Students Association) RIT di bawah biro kebajikan akan mengadakan program “The Miracle of All Miracles” yang akan diadakan khusus untuk pelajar-pelajar RIT sahaja. Speaker, Ustaz Salahudin, orang Indonesia merupakan seorang pensyarah Theology di State University of New York (SUNY) *maaf saya lupa SUNY cawangan mana. Makanan disediakan dan program ini percuma (tidak dikenakan sebarang bayaran). Semua pelajar RIT dijemput hadir..:)

Untuk bacaan tambahan, klik di sini

2 comments:

musafir kehidupan said...

Teruskan berkongsi. Sedikit sebanyak mampu memberikan semangat buat yang membaca. "Kita tidak sendiri di jalan kebenaran"..

Unknown said...

nak datang jugak :(