Thursday, January 7, 2010

WaniTa itu sUci...

Ayahmu sekali-kali bukanlah seorang yang jahat dan ibumu sekali-kali bukanlah seorang penzina. Bagaimana mungkin kau melakukan perbuatan nista itu? Hanya perempuan yang lahir daripda orang tua yang buruk dan ibu penzinalah yang mahu lakukan perzinaan.”cercaan bertubi-tubi dari kaumnya dibalas dengan diam seribu bahasa. Kemudian wanita itu seraya menunujuk kearah bayinya lalu berkatalah kaumnya.”Bagaimana kami mampu berbicara dengan budak kecil yang masih dalam ayunan?” namun keagungan terjadi apabila bayi itu menjawab”Sesungguhnya aku ini hamba Allah,Dia memberikan aku alkitab dan Dia menjadikan aku seorang utusan-Nya”.


Wanita yang dituduh bersalah itu tidak lain tidak bukan adalah Maryam as dan bayi itu pula adalah Nabi Isa as yang membawa risalah kebenaran dari Al-Khaliq. Sepertimana yang diketahui bahawa kelahiran Nabi Isa as adalah bukti jelas kekuasaan Allah Rabbul Jalil yang tiada taranya. Mengikut akal pertimbangan  manusia yang kerdil ini,mana mungkin seorang bayi dilahirkan tanpa bapa.  Apa yang ingin kita bincangkan kali ini adalah pengorbanan seorang wanita agung daripada keluarga Imran. Maryam as merupakan seorang wanita suci yang sesekali tidak pernah disentuh oleh lelaki.Adapun datangnya malaikat Jibril as datang menyerupai lelaki,namun datangnya hanyalah meniup roh yang suci kedalam jasad Maryam puteri Imran.Umum kita mengetahui bahawa malaikat dijadikan Allah tanpa bernafsu justeru mana mungkin Maryam itu disentuh. Maryam as merupakan seorang ahli ibadah yang sangat rapat dengan Allah. Wanita ini sanggup berkorban terhadap Tuhannya yang maha agung walaupun sedar fitnah besar bakal menimpanya. Kaum yang menuduhnya melakukan perbuatan nista itu tidak lain adalah dari kaumnya juga,Yahudi. Untuk Melahirkan Nabi Isa as,Maryam as terpaksa pergi ke lembah An-Nashirah meninggalkan bait al-maqdis yang hiruk pikuk dengan manusia. Beliau dengan susah payahnya bersalin melahirkan nabi Isa as dalam keadaan keseorangan. Allah menghargai pengorbanan hamba-Nya ini seperti mana yang telah dirakamkan dalam surah At-Tahrim ayat ke 12:

“dan juga (satu misal Perbandingan lagi, iaitu): Maryam binti Imran (ibu Nabi Isa seorang perempuan) Yang telah memelihara kehormatan dan kesuciannya (dari disentuh oleh lelaki; tetapi oleh sebab Kami telah takdirkan Dia mendapat anak) maka Kami perintahkan Jibril meniup masuk ke Dalam kandungan tubuhnya dari roh (ciptaan) kami; dan (sekalipun Maryam itu hidup di antara kaum kafir) ia mengakui kebenaran Kalimah-kalimah Tuhannya serta Kitab-kitabNya; dan ia menjadi dari orang-orang Yang tetap taat.”


Pengorbanan itu diteruskan dengan menghadapi cercaan bertubi-tubi kaumnya yang menuduhnya sebagai penzina. Sungguh Maryam puteri Imran, perawan suci nan abadi,ahli ibadah yang taat merupakan ‘ayat’ Allah untuk segenap umat manusia,terutamanya kaum hawa. Bahawa mewajahkan cinta tidak harus berlumurkan nafsu. Keteguhan Iman dan kecintaan yang tulus kepada Allah adalah benteng yang paling kukuh untuk mengawal gejolak nafsu dan merupakan senjata utama mematikan rayuan para lelaki yang tidak ada amanah dengan Tuhannya.

 aina qurrata a'ini??

6 comments:

Unknown said...

erm...mulianya wanita itu...

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

persoalannya,ade lagi ke wanita yang macam ni ye?hehe

Unknown said...

Rasanya ada kot.tp 2 orang je..sorang isteri enta,sorang lagi isteri ana..hahaha
Gurau jew~hehehe

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

haha..harap2 gitula..Semoga Allah menyimpan wanita sebegini untuk kita..

fieqa said...

salam..
hm.thanks for sharing.reflecting myself..

i think this message goes to both parties. men and women..to what extend we uphold Allah's words on this earth..
wallahualam...:)

Mohamad Nazrul Fazli bin Abdul Mutalib said...

yes,u r absolutely correct..as long as we r human,we cannot take Allah's reminder for granted..