Wednesday, October 27, 2010

KeKuataN jiWa...

Salam buat sahabat-sahabat yang dikasihi kerana Allah. Semoga kita terpelihara daripada fitnah duniawi yang semakin mencengkam.
Amma ba’d 

Tajuk hangat yang menghiasi akhbar di Malaysia, facebook, blog dan sebagainya adalah beberapa tindakan pihak kerajaan yang kelihatan tidak selari dengan syara’ seperti penganjuran Islamic Fashion Festival, pembinaan menara warisan (hak rakyat dikebelakangkan) dan terbaru ingin menjadikan Malaysia hub spa dan pusat hiburan.

Membaca berita-berita ini, saya teringat kata-kata Allahyarham bekas mufti Selangor, Dato’ Ishak bin Baharom “saya bukan anti-kerajaan, tetapi anti kemungkaran”. Beliau berkata sedemikian selepas dipecat daripada memegang jawatan mufti oleh Tun Dr Mahathir selepas beliau mengeluarkan fatwa mengharamkan pertandingan ratu cantik di Malaysia pada tahun 1998. Jadi segala kritikan yang dilontarkan oleh anak-anak muda di facebook,blog dan sebagainya menandakan anak muda sekarang semakin matang dan telah nampak bahawa hakikat hidup sebagai seorang muslim itu sangat tenang dan terbaik. Mana tidaknya, ada sesetengah kawan-kawan mereka rosak disebabkan melakukan aktiviti-aktiviti tidak bermoral seperti minum arak,berjudi,berzina dan merempit. Andai mahu ditambah lagi tempat-tempat hiburan ini, gejala tidak bermoral ini akan semakin menjadi-jadi dan anak-anak muda yang lalai ini akan terus leka dengan duniawi yang tidak pernah surut.

Anak-anak muda ini adalah warisan kepimpinan masa hadapan. Kenapa perlu mendedahkan atau menyajikan mereka dengan perkara-perkara yang meransang syahwat? Kenapa tidak mendedahkan mereka dengan program-program atau latihan kepimpinan? Duit lima billion (RM 5 000 000 000) boleh digunakan untuk mengadakan pelbagai program serta mewujudkan pusat-pusat IT di kampung bagi mencelikkan IT kepada warga desa.

Hendak bercakap banyak pun saya bukanlah ahli sangat dalam bidang ekonomi, Cuma saya merasakan keutamaan harus diberikan untuk menjana modal insan kerana ini pelaburan bagi jangka masa panjang yang akan membawa lebih banyak manfaat kepada Negara. Sebagai contoh, jika digunakan duit bagi menghantar pelajar-pelajar melakukan kajian dalam bidang perubatan, menyambung ke peringkat PhD, mewujudkan pusat kajian bioteknologi, saya yakin ekonomi Negara akan dijana dengan lebih pesat.

Sebenarnya, ini bukanlah topik sebenar yang ingin saya warkahkan kali ini tetapi sebagai rakyat yang sayang dan prihatin akan negaranya, saya tidak boleh terlepas pandang kepada setiap yang berlaku di Negara kita.
Inilah fitnah akhir zaman yang sangat mengelirukan minda kita terutama anak-anak muda. Entri kali ini suka untuk membicarakan kekuatan jiwa. Kita hidup di zaman yang terlebih jahil daripada masyarakat arab jahiliah, sebagai contoh anak yang dikandung sudah dibunuh sedangkan masyarakat arab jahiliah menunggu anak perempuan selamat dilahirkan baru dibunuh.

Di dalam dunia ini kita tidak ada tempat berlindung daripada fitnah duniawi yang semakin mencengkam melainkan bergantung harap (bertawakkal) sepenuhnya kepada Al Khaliq. Fitnah terbesar bagi anak muda hari ini ialah mereka disuntik dengan pemikiran materialisma, dan hedonisma. Mereka terkeliru jalan mana harus dipilih dalam mengharungi usia remaja. Oleh itu, ada satu amalan yang dapat menguatkan jiwa serta dapat mendekatkan diri kepada Allah Azza Wajalla. Allah berfirman :

“Wahai orang yang berselimut, bangunlah sembahyang tahajud pada waktu malam, selain dari sedikit masa (yang tak dapat tidak untuk berehat). Iaitu separuh dari waktu malam, atau kurangkan sedikit daripada separuh itu. Ataupun lebihkan (sedikit) daripadanya: dan bacalah al-Quran dengan ‘Tartil’ (perlahan-lahan). Sesungguhnya Kami akan menurunkan kepadamu perkataan yang berat (wahyu yang mengandungi perintah yang berat). Sesungguhnya sembahyang dan ibadat malam lebih kuat kesannya (kepada jiwa), dan lebih tetap betul bacaannya”.(73:1-6)

Amalan qiamullail merupakan satu amalan Rasulullah SAW yang menjadi tuntutan ke atas umatnya. Amalan bertahajjud di malam hari merupakan masa dimana rahmat Allah turun ke bumi, dan Allah lebih mendengar rintihan hambaNya yang bersusah payah bangun semata-mata kerana ingin bertemu Allah. Di saat orang lain masih tidur, kita bangun menghadap Allah, apakah masih tidak dipandang Allah? Yakinlah, Allah memandang kepada hamba-hambaNya yang ikhlas bangun untuk menghadapnya.

Sabda Rasulullah SAW Barang siapa yang mengerjakan solat malam, dan dia membangunkan solat, maka Allah memuliakan dia dengan sembilan perkara: Lima perkara di dunia dan yang empat lagi di akhirat.
Sembilan perkara tersebut adalah:

 Di dunia


  • Dia dijaga oleh Allah daripada beberapa bencana.




  • Berkat ketaatannya, akan nampak tanda soleh pada wajahnya.




  • Dia disukai oleh hamba Allah yang soleh dan  semua manusia.




  • Ucapannya mampu mengeluarkan kata-kata yang penuh hikmah.




  • Cepat memahami dan mendapat ilmu pengetahuan.





  • Di akhirat


  • Dia dibangunkan dari kubur dengan wajah yang putih berseri.




  • Diringankan hisabnya.




  • Melalui titian siratul mustaqim bagaikan kilat yang menyambar.




  • Diberi buku catatan amalannya melalui tangan kanannya di hari kiamat. (Raudhatul Ulama).





  • Khulasahnya, kita tidak mampu melindungi diri kita daripada fitnah duniawi melainkan kita serahkan hidup kita sepenuhnya kepada Allah agar dipelihara dalam iman senantiasa.

    Ayuh cari kekuatan jiwa dalam uzlah yang lama di malam hari.

    No comments: